Usaha Usahawan Dalam Memenangi Hati Pelanggan
Setiap usahawan bukan sahaja mempunyai
impian untuk melihat perniagaan mereka berjaya maju tetapi juga mahukan
perniagaan yang diceburi itu dapat berkembang pesat. Impian inilah yang
sentiasa ditanam dalam sanubari mereka yang bercita-cita membuka
perniagaan. Lebih-lebih lagi harapan besar ini ditanam dan diperbaharui
sebaik sahaja memasuki tahun baru yang bakal menjelang tidak lama lagi.
Namun, harus diingat tidak semua
usahawan dapat mencapai impian tersebut. Ada yang kecundang di
pertengahan jalan dan tidak kurang juga ada yang terpaksa gulung tikar
terutama apabila perniagaan mereka masih di takuk lama tanpa sebarang
kemajuan. Inilah risiko yang membimbangkan para usahawan yang ingin
menceburi bidang perniagaan yang mereka minati.
Justeru, dalam membina kejayaan demi
kejayaan dalam perniagaan sama ada perniagaan yang bersifat online atau
offline, usaha usahawan dalam memenangi hati pelanggan dianggap penting.
Sehingga menjadi lumrah dalam perniagaan menganggap pelanggan sebagai
raja. Walaupun kadang-kadang istilah ini ada kalanya tidak sesuai kerana
ada juga pelanggan yang bersikap kasar, tetapi bagi memastikan
kelangsungan perniagaan tersebut berjalan dengan baik, para usahawan
patut membiarkan pelanggan menang.
Dalam hal ini pelanggan perlu dilayan
sebagai tuan dan mereka perlu diberikan kebebasan memilih dan membuat
keputusan agar mereka berasa dihargai. Ini termasuklah peranan usahawan
untuk bersikap ramah dan memberikan perhatian terhadap setiap pelanggan
yang datang.
Sikap usahawan sepatutnya tidak boleh
sesekali mengawasi atau mengongkong pelanggan apatah lagi bersikap
sombong, angkuh atau bermasam muka. Sebaliknya berusahalah memenuhi
keperluan pelanggan termasuklah memberikan sedikit potongan harga.
Biarlah untung kurang sedikit tetapi dapat menarik keuntungan yang lebih
besar pada masa akan datang.
Hal ini penting untuk mengekalkan
pelanggan yang sedia ada. Bukan senang untuk mengekalkan pelanggan yang
sedia ada dan berterusan menggunakan produk atau perkhidmatan yang
diberikan. Oleh itu, berusahalah untuk memenuhi kehendak dan permintaan
pelanggan. Sudah tentu pelanggan suka dan akan datang lagi.
Misalnya memberi pelanggan dengan kupon
diskaun untuk pembelian seterusnya sebagai tanda terima kasih kerana
membuat pembelian di premis perniagaan atau secara online. Ia juga akan
meninggalkan memori manis serta boleh bertindak sebagai motivasi kepada
mereka agar terus membuat pembelian. Prinsip inilah yang sering
dipraktikkan oleh syarikat Wall Mart yang berjaya di Barat dengan
menghargai setiap pelanggannya.
Begitu juga dalam penentuan harga
sesuatu barangan atau perkhidmatan. Ini adalah satu lagi perkara yang
amatlah penting. Belum apa-apa lagi, pelanggan sudah bertanyakan tentang
harga barangan yang ditawarkan tanpa melihat kualiti barang yang
ditawarkan. Bukan itu sahaja, malah pelanggan juga sering membandingkan
harga sebelum membuat pembelian. Dalam hal ini terdapat banyak
perniagaan menggunakan model harga rendah bagi memenangi hati pelanggan.
Tetapi perlu diingat, jangan kerana
ingin memenangi hati pelanggan, harga yang diberikan membuatkan usahawan
atau peniaga itu merana. Cubalah memenangi hati pelanggan dengan
memberikan produk dan perkhidmatan pada harga yang munasabah dan
bersesuaian dengan kualiti produk yang ditawarkan.
Penawaran produk yang berkualiti kepada
pelanggan juga merupakan resepi kejayaan sesebuah perniagaan. Para
usahawan dapat memenangi hati pelanggan dengan mudah sekiranya kualiti
produk yang disediakan adalah baik. Memenangi hati pelanggan dengan
produk yang berkualiti ini adalah juga merupakan rahsia untuk terus
bertahan. Ia akan memberi keuntungan dalam jangka masa yang panjang
sekiranya kualiti produk sentiasa diperbaiki mutunya. Sekiranya usahawan
ingin mengekalkan kejayaan dalam pasaran, perkhidmatan yang ditawarkan
itu juga perlulah sempurna dan cepat, lebih-lebih lagi pada zaman
sekarang.
Misalnya sekiranya bakal pelanggan
menghubungi peniaga, mereka perlulah melayan dengan cepat dan sempurna.
Permintaan kini menerapkan kecepatan dan jangka masa yang menjadi faktor
utama bagi pelanggan membuat pilihan. Kalau kita tengok sekarang ini,
tidak hairanlah restoran-restoran makanan segera mendapat permintaan
yang tinggi, kerana pelanggan memang tidak suka menunggu lama-lama.
Seperkara lagi dalam memenagi hati
pelanggan produk atau perkhidmatan perlulah produk yang terkini dan
semasa. Sebagai usahawan, mereka juga perlu berfikiran global dan
futuristik, Barangan yang dijual ataupun perkhidmatan yang diberikan
tidak boleh sama sekali terkebelakang dari segi ciri-cirinya.
Maka, tugas usahawan di sini perlulah
menambah ilmu pengetahuan dari semasa ke semasa. Keadaan ini boleh
dilakukan dengan menghadiri kursus-kursus serta seminar keusahawanan
atau mendapatkan nasihat daripada rakan-rakan serta mereka yang pakar
dan juga membaca majalah-majalah dan mencari laman web berkaitan
usahawan.
Apabila perkhidmatan yang diberikan
kepada pelanggan di luar jangkaan mereka, secara tidak langsung
pelanggan akan berasa puas dan berkongsi maklumat dan kegembiraan dengan
pelanggan yang lain atau kenalan-kenalan mereka menerusi blog,
Facebook, Twitter dan sebagainya. Buah mulut yang baik berkenaan
perniagaan tersebut akan memenangi lebih ramai pelanggan untuk terus
setia atau menjadi pelanggan baru.
Apapun sebagai usahawan dalam
mengharungi dunia perniagaan dan berhadapan dengan pelanggan ini sebagai
usahawan mereka jangan mudah berpuas hati. Apabila mendapat sedikit
keuntungan janganlah leka dan lalai. Sepatutnya kejayaan yang ditempuhi
dan keuntungan yang diperoleh itu adalah merupakan satu galakan untuk
bekerja dengan lebih kuat lagi.
Namun apa yang dikhuatiri ialah apabila
mereka berasa hebat dan berasa sudah cukup selesa dan tidak mahu belajar
lagi. Sedangkan dunia perniagaan menuntut para usahawan bukan hanya
menimba ilmu akan tetapi mencari pengalaman. Terutama apa yang pelanggan
mahukan dipenuhi. Ini penting supaya para usahawan terus mengorak
langkah belajar dari bawah sebelum meniti kejayaan yang berterusan.
Ditulis oleh Nor Hartini Binti Saari