Sebab Utama Peminjam GAGAL Bayar HUTANG
Penggunaan kad kredit atau pinjaman bank untuk membayar kos perubatan
yang tinggi di hospital swasta kini menjadi punca utama kegagalan
pembayaran balik pinjaman bank dan kad kredit oleh individu.
Mengikut Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) penggunaan kad
kredit tidak terkawal kini bukan lagi menjadi faktor utama bagi masalah
kegagalan pembayaran balik pinjaman.
Sebaliknya, badan yang menguruskan RM4.8 bilion hutang tidak berbayar
(NPL) membabitkan 50,361 individu itu mendapati pembiayaan kos rawatan
dan perubatan yang tinggi ketika ini mendorong individu untuk berhutang
sehingga di luar kemampuan.
Ketua Eksekutifnya, Mohamed Akwal Sultan, berkata kebanyakan individu
yang dirujuk kepada Program Pengurusan Kredit (PPK) AKPK menjelaskan,
mereka lebih cenderung mendapatkan perkhidmatan rawatan dan perubatan
yang dikatakan lebih baik di hospital swasta berbanding di hospital
kerajaan walaupun ia membabitkan kos besar.
“Setakat Oktober lalu, 26 peratus kegagalan pembayaran balik pinjaman
langsung bank atau kad kredit yang dirujuk kepada AKPK adalah
perbelanjaan perubatan tinggi disebabkan kos sara hidup semakin
meningkat.
“Penggunaan kad kredit tidak terkawal tidak lagi menjadi faktor utama
kegagalan seperti pada dua atau tiga tahun lalu,” katanya kepada Berita
Harian.
Beliau berkata, selain kos perubatan tinggi, punca lain yang dirujuk
kepada agensi itu ialah kelemahan pengurusan kewangan (25 peratus),
kegagalan perniagaan (13 peratus), kehilangan pekerjaan (12 peratus),
manakala dua peratus akibat kegagalan pelaburan.
Penggunaan kad kredit tidak terkawal pula, katanya, hanya mewakili 15 peratus.
Katanya, hampir 70 peratus kes gagal membayar balik pinjaman itu adalah
membabitkan penggunaan kad kredit, manakala 30 peratus lagi pinjaman
peribadi serta sewa beli.
Daripada RM4.8 bilion NPL yang diuruskan AKPK ketika ini, Mohamed Akwal
berkata, RM2 bilion membabitkan pinjaman perumahan diikuti kad kredit
(RM1.1 bilion) serta sewa beli sebanyak RM713 juta.
Katanya, jumlah itu membabitkan kira-kira 40 peratus daripada
keseluruhan 135,805 individu yang datang ke AKPK untuk mendapatkan
perkhidmatan kaunseling serta khidmat nasihat berhubung pengurusan
kredit.
Beliau berkata, tahun ini saja 25,353 individu memohon khidmat nasihat
serta bantuan AKPK dan hanya 13,017 dirujuk kepada program PPK,
antaranya bagi penstrukturan semula pinjaman.
Bagaimanapun tahun lalu, katanya, 36,848 individu tampil dan 16,184 daripadanya mengikuti program berkenaan.
“Tahun lalu, lebih ramai mendapatkan bantuan daripada AKPK kerana krisis
ekonomi yang melanda. Namun, mulai Oktober tahun lalu, keadaan ekonomi
mula pulih. Pengurangan individu ini menunjukkan keadaan ekonomi kita
semakin baik dan mereka juga ke arah pengurusan kewangan yang baik,”
katanya.
Setakat Oktober lalu, sebanyak 423 kes membabitkan pinjaman berjumlah
kira-kira RM12 juta berjaya diselesaikan AKPK, berbanding 143 kes dengan
jumlah pinjaman RM3.7 juta pada tempoh sama tahun lalu.
“Kami menyelesaikan kira-kira 40 kes sebulan bayaran balik pinjaman
kepada bank kerana kebanyakan yang mengikuti PPK sudah mampu
menyelesaikan pinjaman lebih awal daripada tempoh maksimum 10 tahun yang
diberikan,” katanya.
Beliau berkata, mereka yang berpendapatan kurang RM2,000 sebulan adalah
kumpulan paling teruk terjejas dengan masalah kewangan, mewakili
kira-kira 40 peratus daripada 50,361 individu yang menyertai PPK.
Katanya, AKPK yang ditubuhkan sejak April 2006 setakat ini menganjurkan
lebih 520 taklimat berhubung pengurusan kredit di seluruh negara.
Adakah anda ingin menjadi sebahagian dari statistik? Bagaimana ianya dapat dielakkan. Bertindak lah dengan bijak, jangan gunakan kredit kad anda untuk membayar kos perubatan tetapi gunakanlah Kad Perubatan Takaful. Bermulalah menabung dari sekarang didalam pelan takaful untuk persiapan dihari susah nanti. Hubungi ikhlas2u[at]yahoo.com untuk keterangan lanjut.