Kewajipan Pemimpin Mengutamakan Kemaslahatan
Khalifah yang terkenal dengan kebijaksanaan dan ketegasan, `Umar ibn al-Khattab r.a. mengungkap, “Dalam
mengurus harta Allah, aku meletakkan diriku sama seperti penjaga harta
anak yatim. Jika aku memerlukannya, aku akan mengambilnya, jika tidak,
aku akan memulangkannya. Sekiranya aku berkemampuan, maka aku menahan
diri daripada mengambilnya. Sekiranya pula aku amat memerlukan, aku
akan menggunakannya dengan baik dan wajar.”
Kata-kata `Umar r.a. ini merujuk kepada peringatan yang diberikan Allah
dalam ayat 6, Surah al-Nisa’ berhubung dengan tanggungjawab pengurus
harta anak yatim. Al-Imam al-Syafi`e r.h. menjadikan ungkapan `Umar
r.a. ini sebagai prinsip dan mengatakan, “Kedudukan
pemerintah dalam mengurus urusan rakyat atau orang yang dipimpin sama
seperti kedudukan penjaga atau pentadbir dalam urusan anak yatim.”
Ungkapan Khalifah `Umar r.a. yang amat bermakna itu akhirnya dijadikan salah satu kaedah fiqh yang utama, iaitu “Pengurusan hal-ehwal rakyat oleh pemimpin berdasarkan maslahah”.
`Ulama’ menghuraikan kaedah tersebut dengan agak terperinci. Menurut
mereka, pemerintah bertanggungjawab untuk memelihara maslahah rakyat.
Justeru mereka berkewajipan menjaga harta rakyat dan tidak
membazirkannya. Sebagaimana dinyatakan oleh Khalifah `Umar r.a.,
kedudukan pemimpin tidak ubah seperti pengurus harta anak yatim. Hal ini
bermaksud tahap keprihatinan dan berhati-hati mereka dalam pengurusan
harta tersebut mestilah tinggi. Mereka seharusnya berasa amat bimbang
kalau-kalau mereka tercuai atau gagal sama sekali menguruskannya dengan
baik. Sebagaimana diberikan peringatan oleh al-Qur’an, kebinasaan akan
menimpa mereka bukan sahaja di dunia bahkan lebih-lebih lagi di
akhirat.
`Ulama’ juga menyatakan bahawa kaedah
ini menerangkan asas penting bagi pengurusan hal ehwal ummah dan
pentadbiran maslahah mereka sama ada khusus atau umum. Demikian juga
dengan pelaksanaan keadilan, kebaikan, dan kesaksamaan. Bagi memastikan
kemaslahatan terpelihara dalam skop yang lebih luas, maka pemimpin
bukan sahaja dibataskan pada pemimpin negara sahaja bahkan turut
meliputi individu yang mentadbir pelbagai bentuk urusan orang ramai.
Antaranya termasuklah hakim, menteri, pengarah dan pegawai atasan di
sesebuah jabatan atau organisasi. Mereka ini merupakan wakil bagi
seluruh ummah untuk memelihara maslahah, melaksanakan keadilan,
menghalang kezaliman, memelihara hak, mengekalkan keamanan,
menyebarluaskan ilmu pengetahuan, dan menghalang serta menyucikan atau
menghapuskan segala bentuk kemudaratan yang menggugat kemaslahatan
ummah.
Kepercayaan yang diberikan oleh ummah
kepada individu yang mengendalikan urusan mereka merupakan amanah
besar. Pada semua individu berkenaanlah disandarkan harapan agar urusan
dan kepentingan mereka dikendalikan dengan penuh tanggungjawab. Oleh
yang demikian, kepercayaan tersebut tidak wajar sama sekali dibalas
dengan pengkhianatan. Dalam sebuah Hadith daripada Ma`qal ibn Yasar,
Nabi s.a.w. diriwayatkan bersabda yang bermaksud, “Tiada seorang
(pemimpin) yang diamanahkan oleh Allah untuk memimpin rakyat (orang
bawahan)nya meninggal dunia, dan ketika meninggal dunia itu, ia menipu
rakyat (orang bawahan)nya, melainkan Allah mengharamkannya untuk
memasuki syurga.” (Al-Bukhari dan Muslim).
Menyentuh tentang kemaslahatan ummah, ia
seharusnya diberikan keutamaan oleh pemerintah. Pemerintah atau
pemimpin mesti berusaha menunaikan hak rakyat atau golongan yang
dipimpin bagi mengekalkan keamanan dan meraih keredaan Allah s.w.t.
Sebaliknya jika pemimpin mendahulukan kemusnahan berbanding dengan
kemaslahatan, ia hanyalah mengundang kemurkaan dan dosa yang besar di
sisi Allah. Hal inilah yang dapat dilihat kini berlaku di beberapa buah
negara Islam di dunia. Kebinasaan, iaitu pembunuhan rakyat yang
menuntut hak mereka diutamakan berbanding dengan kemaslahatan, iaitu
pemeliharaan nyawa dan hak mereka. Demikian pula dalam soal pengurusan
sumber dan perbendaharaan negara. Kemaslahatan rakyat perlu sentiasa
dijadikan keutamaan berbanding dengan kemudaratan atau kesulitan.
Justeru, kemaslahatan mereka tidak harus sama sekali digadaikan demi
pelaksanaan sesuatu dasar yang kelihatannya hanya mendatangkan kebaikan
yang sedikit tetapi menimbulkan keluhan yang besar.
Seandainya pemerintah negara atau
pemimpin organisasi atau yang lainnya benar-benar menghayati ungkapan
Khalifah `Umar r.a., maka mereka pasti menyedari beratnya amanah
mentadbir urusan rakyat atau kumpulan yang dipimpin. Perbendaharaan
negara atau wang syarikat atau organisasi hanya diambil sekadar yang
diperlukan dan akan dipulangkan sekiranya tidak diperlukan. Bahkan
`Umar r.a. juga mengatakan bahawa jika berkemampuan, beliau akan menahan
diri daripada mengambil wang daripada perbendaharaan negara (Baitul
Mal). Jika pun perlu diambil, ia digunakan dengan cara yang amat
wajar. Persoalan yang penting di sini ialah siapakah yang benar-benar
dapat menahan diri daripada menggunakan wang milik negara, syarikat atau
pertubuhan yang dipimpin mereka? Begitu juga siapa pula yang hanya
menumpukan keuntungan negara atau syarikat yang dikendalikan tanpa
mempedulikan luahan penderitaan rakyat atau kumpulan yang dipimpin?
Benarlah sebagaimana diungkap al-Qur’an, nafsu yang sentiasa mendorong
kepada kejahatan mudah sahaja membuatkan amanah yang digenggam dicuaikan
begitu sahaja.
Kecintaan dan ketamakan kepada harta
merupakan antara kebimbangan besar yang dinyatakan oleh Nabi s.a.w.
menimpa umat Baginda. Dalam sebuah Hadith, Baginda menegaskan, “Demi
Allah, bukan kefakiran yang kubimbangi menimpa kamu, tetapi aku bimbang
jika dibentangkan dunia kepada kamu sebagaimana dibentangkan kepada
mereka yang terdahulu daripada kamu, lalu kamu bersaing untuk
mendapatkannya, sebagaimana mereka bersaing (sesama mereka). Lantas
dunia itu memusnahkan kamu sebagaimana ia telah memusnahkan mereka.” (Bukhari dan Muslim). Dalam Hadith yang lain, iaitu daripada Anas r.a., Baginda bersabda yang bermaksud, “Jika
manusia telah mempunyai harta sebanyak dua buah lembah, nescaya ia
masih mencari lembah yang ketiga. Tiadalah yang memenuhi perut manusia
selain tanah. Allah menerima taubat daripada sesiapa yang bertaubat.” (Muslim)
Dalam apa juga keadaan, hanya ketaqwaan
sahajalah yang dapat membimbing seseorang pemimpin untuk melaksanakan
amanah kepemimpinan dengan penuh pertanggungjawaban. Ketaqwaan jugalah
yang akan sentiasa mengingatkan pemimpin berkenaan perihal hakikat
kepemimpinan dan harta sebagai ujian. Dengan yang demikian,
kedua-duanya akan ditadbir dengan amat berhati-hati dan penuh
kebimbangan. Kesejahteraan rakyat atau kumpulan yang dipimpin
sebagaimana diingatkan Khalifah `Umar r.a. akan sentiasa dijadikan
keutamaan. Sebaliknya kemudaratan rakyat atau kumpulan yang dipimpin
segera sahaja dihapuskan. Hal ini dilakukan kerana menyedari bahawa
kemajuan negara, syarikat atau organisasi yang dipimpin hakikatnya
bergantung pada kebahagiaan dan kesejahteraan kehidupan rakyat atau
kumpulan yang dipimpin. Lebih penting daripada itu, segala hal
berkaitan dengan mereka tidak akan terlepas tanpa dipersoal dengan
terperinci di hadapan Allah s.w.t. kelak. Justeru, amanah kepemimpinan
tidak dianggap sebagai kelebihan untuk dinikmati. Sebaliknya sebagai
tanggungjawab yang mesti dilunaskan sebaik-baiknya agar di akhirat kelak
tidak disesali.