Usaha Usahawan Dalam Memenangi Hati Pelanggan

Setiap usahawan bukan sahaja mempunyai impian untuk melihat perniagaan mereka berjaya maju tetapi juga mahukan perniagaan yang diceburi itu dapat berkembang pesat. Impian inilah yang sentiasa ditanam dalam sanubari mereka yang bercita-cita membuka perniagaan. Lebih-lebih lagi harapan besar ini ditanam dan diperbaharui sebaik sahaja memasuki tahun baru yang bakal menjelang tidak lama lagi.

Namun, harus diingat tidak semua usahawan dapat mencapai impian tersebut. Ada yang kecundang di pertengahan jalan dan tidak kurang juga ada yang terpaksa gulung tikar terutama apabila perniagaan mereka masih di takuk lama tanpa sebarang kemajuan. Inilah risiko yang membimbangkan para usahawan yang ingin menceburi bidang perniagaan yang mereka minati.
Dalam menggapai status sebagai usahawan mereka tidak boleh berasa cepat selesa dan berpuas hati dengan kejayaan semasa. Akan tetapi mereka perlu bermuhasabah diri bagi memastikan kejayaan diri dan kelangsungan perniagaan yang diceburi sentiasa berterusan dan akhirnya bukan sahaja memberi keuntungan malah dapat mencipta peluang pekerjaan kepada masyarakat setempat.

Justeru, dalam membina kejayaan demi kejayaan dalam perniagaan sama ada perniagaan yang bersifat online atau offline, usaha usahawan dalam memenangi hati pelanggan dianggap penting. Sehingga menjadi lumrah dalam perniagaan menganggap pelanggan sebagai raja. Walaupun kadang-kadang istilah ini ada kalanya tidak sesuai kerana ada juga pelanggan yang bersikap kasar, tetapi bagi memastikan kelangsungan perniagaan tersebut berjalan dengan baik, para usahawan patut membiarkan pelanggan menang.

Dalam hal ini pelanggan perlu dilayan sebagai tuan dan mereka perlu diberikan kebebasan memilih dan membuat keputusan agar mereka berasa dihargai. Ini termasuklah peranan usahawan untuk bersikap ramah dan memberikan perhatian terhadap setiap pelanggan yang datang.

Sikap usahawan sepatutnya tidak boleh sesekali mengawasi atau mengongkong pelanggan apatah lagi bersikap sombong, angkuh atau bermasam muka. Sebaliknya berusahalah memenuhi keperluan pelanggan termasuklah memberikan sedikit potongan harga. Biarlah untung kurang sedikit tetapi dapat menarik keuntungan yang lebih besar pada masa akan datang.

Hal ini penting untuk mengekalkan pelanggan yang sedia ada. Bukan senang untuk mengekalkan pelanggan yang sedia ada dan berterusan menggunakan produk atau perkhidmatan yang diberikan. Oleh itu, berusahalah untuk memenuhi kehendak dan permintaan pelanggan. Sudah tentu pelanggan suka dan akan datang lagi.

Misalnya memberi pelanggan dengan kupon diskaun untuk pembelian seterusnya sebagai tanda terima kasih kerana membuat pembelian di premis perniagaan atau secara online. Ia juga akan meninggalkan memori manis serta boleh bertindak sebagai motivasi kepada mereka agar terus membuat pembelian. Prinsip inilah yang sering dipraktikkan oleh syarikat Wall Mart yang berjaya di Barat dengan menghargai setiap pelanggannya.

Begitu juga dalam penentuan harga sesuatu barangan atau perkhidmatan. Ini adalah satu lagi perkara yang amatlah penting. Belum apa-apa lagi, pelanggan sudah bertanyakan tentang harga barangan yang ditawarkan tanpa melihat kualiti barang yang ditawarkan. Bukan itu sahaja, malah pelanggan juga sering membandingkan harga sebelum membuat pembelian. Dalam hal ini terdapat banyak perniagaan menggunakan model harga rendah bagi memenangi hati pelanggan.

Tetapi perlu diingat, jangan kerana ingin memenangi hati pelanggan, harga yang diberikan membuatkan usahawan atau peniaga itu merana. Cubalah memenangi hati pelanggan dengan memberikan produk dan perkhidmatan pada harga yang munasabah dan bersesuaian dengan kualiti produk yang ditawarkan.

Penawaran produk yang berkualiti kepada pelanggan juga merupakan resepi kejayaan sesebuah perniagaan. Para usahawan dapat memenangi hati pelanggan dengan mudah sekiranya kualiti produk yang disediakan adalah baik. Memenangi hati pelanggan dengan produk yang berkualiti ini adalah juga merupakan rahsia untuk terus bertahan. Ia akan memberi keuntungan dalam jangka masa yang panjang sekiranya kualiti produk sentiasa diperbaiki mutunya. Sekiranya usahawan ingin mengekalkan kejayaan dalam pasaran, perkhidmatan yang ditawarkan itu juga perlulah sempurna dan cepat, lebih-lebih lagi pada zaman sekarang.

Misalnya sekiranya bakal pelanggan menghubungi peniaga, mereka perlulah melayan dengan cepat dan sempurna. Permintaan kini menerapkan kecepatan dan jangka masa yang menjadi faktor utama bagi pelanggan membuat pilihan. Kalau kita tengok sekarang ini, tidak hairanlah restoran-restoran makanan segera mendapat permintaan yang tinggi, kerana pelanggan memang tidak suka menunggu lama-lama.
Seperkara lagi dalam memenagi hati pelanggan produk atau perkhidmatan perlulah produk yang terkini dan semasa. Sebagai usahawan, mereka juga perlu berfikiran global dan futuristik, Barangan yang dijual ataupun perkhidmatan yang diberikan tidak boleh sama sekali terkebelakang dari segi ciri-cirinya.

Maka, tugas usahawan di sini perlulah menambah ilmu pengetahuan dari semasa ke semasa. Keadaan ini boleh dilakukan dengan menghadiri kursus-kursus serta seminar keusahawanan atau mendapatkan nasihat daripada rakan-rakan serta mereka yang pakar dan juga membaca majalah-majalah dan mencari laman web berkaitan usahawan.

Apabila perkhidmatan yang diberikan kepada pelanggan di luar jangkaan mereka, secara tidak langsung pelanggan akan berasa puas dan berkongsi maklumat dan kegembiraan dengan pelanggan yang lain atau kenalan-kenalan mereka menerusi blog, Facebook, Twitter dan sebagainya. Buah mulut yang baik berkenaan perniagaan tersebut akan memenangi lebih ramai pelanggan untuk terus setia atau menjadi pelanggan baru.

Apapun sebagai usahawan dalam mengharungi dunia perniagaan dan berhadapan dengan pelanggan ini sebagai usahawan mereka jangan mudah berpuas hati. Apabila mendapat sedikit keuntungan janganlah leka dan lalai. Sepatutnya kejayaan yang ditempuhi dan keuntungan yang diperoleh itu adalah merupakan satu galakan untuk bekerja dengan lebih kuat lagi.

Namun apa yang dikhuatiri ialah apabila mereka berasa hebat dan berasa sudah cukup selesa dan tidak mahu belajar lagi. Sedangkan dunia perniagaan menuntut para usahawan bukan hanya menimba ilmu akan tetapi mencari pengalaman. Terutama apa yang pelanggan mahukan dipenuhi. Ini penting supaya para usahawan terus mengorak langkah belajar dari bawah sebelum meniti kejayaan yang berterusan.

Ditulis oleh Nor Hartini Binti Saari

Catatan popular daripada blog ini

506,000 Orang Rakyat Malaysia Menganggur Pada Februari 2016

Dia

Pelan IkhlasLink Secure Takaful