Langkau ke kandungan utama

Takaful Ikhlas: Lima Kaedah Pengurusan Harta Berhemah

Pengurusan dan perancangan adalah aspek terpenting dalam kehidupan. Kegagalan merancang dan mengurus adalah antara penyebab kegagalan. Lebih-lebih lagi kegagalan menguruskan harta dan kewangan dengan bijak punca seseorang itu terperangkap dalam pelbagai masalah kehidupan.

Islam mengajar umatnya sentiasa mempunyai perancangan dalam menguruskan hal ehwal kehidupan.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Berkata Yaakub: Hai anak-anakku, janganlah kamu masuk (ke Mesir) dari satu pintu, masuklah melalui beberapa pintu yang berasingan. Aku tidak dapat mempertahankan kamu daripada seksaan Allah sedikit pun. Segala ketetapan (hukum) itu hanya bagi Allah. Kepada-Nya aku bertawakal (menyerahkan diri) dan hendaklah semua bertawakal kepada-Nya”. (Surah Yusuf, ayat 67)

Allah SWT menjelaskan, dalam menguruskan kehidupan, jangan bergantung kepada satu pendekatan saja, tetapi perlulah mempelbagaikan pendekatan dan strategi. Setelah segala persiapan dan perancangan dilakukan maka hendaklah bertawakal kepada Allah SWT.

Seseorang yang mempunyai perancangan menguruskan harta dan kewangannya akan memperoleh gambaran jelas kedudukan kewangan terkininya, memberi hala tuju tepat mengenai matlamat kewangan ingin dicapai yang akhirnya membolehkan mencapai matlamat secara lebih efektif.

Mengurus harta amanah

Dalam Islam mengurus dan membelanjakan harta adalah amanah Allah. Ia satu keperluan bertujuan mencapai kehidupan diberkati. Perspektif tepat terhadap harta akan memastikan seseorang itu mencapai bahagia di dunia dan akhirat menerusi hartanya.
Harta mempunyai kedudukan mulia di sisi Islam. Islam menggalakkan umatnya memiliki, menghasil serta menggunakan harta dengan baik dan bijaksana. Harta untuk menjamin keselesaan hidup manusia di dunia dan kebahagiaan di akhirat. Ia juga wasilah untuk mencapai takwa.

Allah juga menganugerahkan harta kepada manusia untuk menguji sejauh mana mereka bersyukur. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan ketahuilah bahawa hartamu dan anak-anakmu hanya sebagai ujian dan sesungguhnya di sisi Allahlah pahala yang besar”. (Surah al-Munafiqun, ayat 9)

Islam memerintahkan supaya harta dan kehidupan diuruskan dengan baik serta bijaksana. Secara umumnya ada lima aspek atau elemen utama pengurusan harta. Pertama, penghasilan harta supaya tidak hanya pasrah pada qada’ dan qadar.

Kedua, pengumpulan harta dengan erti yang lain bermaksud pengembangan harta. Tidak wajar jika harta yang kita ada disimpan begitu saja tanpa mengembangkannya. Pengembangan harta boleh dilakukan melalui simpanan dan pelaburan di institusi kewangan.

Ketiga, perlindungan harta. Setiap manusia harus mempunyai matlamat untuk dapat kehidupan yang selesa dan terjamin dari segi kewangan sepanjang hidup. Sebagai jaminan hidup di dunia selain mempunyai simpanan dan harta mencukupi, harta juga harus dijaga daripada sebarang musibah.

Keempat, pengagihan harta. Islam memperuntukkan beberapa cara atau kaedah untuk pengagihan harta seseorang Islam sebelum atau selepas mati. Antara instrumen perancangan harta adalah wakaf, wasiat, hibah dan sebagainya.

Kelima, penyucian harta kerana harta adalah amanah yang dipertanggungjawabkan kepada kita, justeru Muslim tidak sewenang-wenang membelanjakan atau mempergunakan mengikut kehendak dan hawa nafsu.

Pengurusan kewangan bijak

Pengurusan kewangan yang bijak ialah yang dapat mengimbangi perbelanjaan dan pengurusan hutang, pelaburan mengikut syariah serta pendapatan mendapat keberkatan. Perlu diingatkan merancang dan mengurus adalah sunnah atau jalan Rasul.

Islam juga mengambil berat faktor bagaimana harta itu diperoleh. Ia mestilah menerusi kaedah pemilikan yang sah seperti menerusi jual beli, pelaburan secara Islam, hadiah dan sebagainya. Harta itu kemudian dibelanjakan untuk kebaikan.

Perkara penting perlu diberi perhatian dalam perancangan kewangan Islam ialah memperoleh keberkatan. Harta yang melimpah ruah tidak membawa apa-apa erti jika tidak ada padanya keberkatan, malah harta boleh menjadi fitnah.

Harta boleh menjadikan seseorang itu sentiasa berasa tidak cukup hingga sanggup melakukan apa saja termasuklah rasuah atau penyelewengan. Harta yang berkat walaupun sedikit akan membawa ketenangan dan memberi kesan baik dalam segenap kehidupan.

Catatan popular daripada blog ini

506,000 Orang Rakyat Malaysia Menganggur Pada Februari 2016

Dia

Pelan IkhlasLink Secure Takaful