Bantu Anak Realisasi Cita-cita

Anak sangat bersih dan mudah dibentuk keperibadiannya. Mereka ibarat kain putih bersih yang menanti untuk dicorakkan dan pembentukan mereka sangat dipengaruhi oleh tangan-tangan yang mewarnai serta melakari kehidupan mereka.

Begitu mudahnya pengaruh sekeliling dan betapa kuatnya pengaruh ibu bapa membentuk kehidupan insan. Ibarat rebung yang lembut, ketulenan jiwa dan ketelusan pemikiran anak juga mudah dirangsang serta dibina.

Sesuai dengan sabda Nabi Muhammad SAW: “Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah, maka ibu bapalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.”

Fitrah yang dimaksudkan adalah faktor nilai hidupnya yang bersih dan sesuai menurut peraturan Islam diiringi potensi bermakna. Begitulah pentingnya peluang terhad ini (usia kanak-kanak), perlu direbut ibu bapa dalam membantu anak merealisasikan cita-cita mereka.
Jadi insan beri manfaat

Perlu disedari, merealisasikan cita-cita anak bukan semata-mata memenuhi keinginan ‘apa saya nak jadi’ bila dewasa nanti, lebih daripada itu ia menyentuh makna, erti, perjuangan, pencapaian hidup dengan menjadi insan yang memberi manfaat bukan mudarat.

Justeru, ibu bapa dianjurkan meluangkan masa kira-kira 30 minit untuk memikirkan bagaimana kita boleh membantu anak merealisasikan cita-cita mereka. Berserta pen di tangan dan sehelai kertas kosong, catatkan maklum balas yang terbaik daripada fikiran kita.
Tidak perlu berfikir dengan panjang lebar, memadai untuk draf kali ini difokuskan pada lintasan pertama yang tampil pada saat kita menjawab soalan berikut:

Apakah potensi dimiliki anak, (boleh dilakukan dengan menilai kecenderungan dan kecemerlangan mereka). Ia juga boleh menjadi cita-cita anak. Contohnya, anak minat elemen dan fakta sejarah, mereka boleh dibentuk menjadi seorang peguam, ahli sejarawan dan pakar kemasyarakatan (sosiologis).

Fikirkan bagaimana kecenderungan anak boleh diaplikasikan untuk mendapat reda Allah SWT di dunia dan akhirat (menghalakan kelebihan anak supaya selari dengan matlamat takwa dan kepemimpinan).

Bayangkan pula kehidupan anak untuk tempoh panjang (contohnya sehingga umur 70 tahun). Melalui kelebihan dan potensi anak itu, apakah yang boleh dicapai pada umur 70 tahun, sebagai pemilik 1000 Syarikat Perdagangan Cetakan Muslim di seluruh Dunia, pemilik Yayasan Pembangunan Remaja Milennium atau pemilik bandar teknologi canggih abad 21 Malaysia?

Apakah keperluan dari sudut material, intelektual, emosi dan spiritual yang patut dipunyai oleh anak demi mencapai impian, senaraikan ia secara kasar dan umum. Seterusnya pisahkan 70 tahun kepada 7 fasa dan setiap 1 fasa 10 tahun. Di setiap fasa pula tandakan sasaran pencapaian yang seharusnya anak kita miliki dan peroleh.

Seterusnya catatkan keperluan yang perlu kita perkasakan kepada anak dari keseluruhan aspek untuk setiap fasa 10 tahun mengikut kategori iaitu perkembangan minda (ilmu), fizikal (kesihatan), emosi (kasih sayang dan keyakinan) dan spiritual (iman).

Kemudian, bermula 10 tahun dari tarikh ini, renungkan dan fikirkan apakah tindakan yang perlu kita lakukan untuk membantu memperkasakan kebolehan anak serta merealisasikan cita cita mereka.

Akhir sekali rancang apakah program dan keperluan tahunan yang perlu dilakukan oleh kita dan anak.

Berbekalkan 10 senarai ini, kita akan menyedari setiap hari dilalui oleh anak adalah sangat bernilai dan berharga. Ibu bapa yang menjadi saksi utama dalam proses kedewasaan mereka.

Rancang masa depan

Adalah penting untuk diingati bahawa kita boleh saja mengambil keputusan membiarkan anak menentukan hala tuju mereka, tetapi sebagai ibu bapa yang mencontohi teladan Ali Imran, kita merancang masa depan, membimbing, menggalakkan serta menyokong wibawa mereka untuk penyempurnaan tugas sebagai khalifah di atas muka bumi ini.

Begitu juga generasi yang dibentuk oleh Baginda Nabi Muhammad SAW, yang dikenali sebagai generasi Rabbani iaitu sahabat, tabiin dan beberapa ratus tahun berikutnya. Generasi yang menyelamatkan manusia, membangun jiwa dan mengurus dunia menurut kehendak penciptanya.

Catatan popular daripada blog ini

506,000 Orang Rakyat Malaysia Menganggur Pada Februari 2016

Dia

Pelan IkhlasLink Secure Takaful