Rakyat Malaysia Bergelut Sara Hidup Walaupun Ekonomi Naik

Rakyat Malaysia yang memperoleh pendapatan kurang daripada RM6,000 masih tidak mencukupi walaupun Putrajaya mengumumkan keadaan ekonomi negara sedang meningkat naik.

Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) dan Bank Negara memuji angka terkini perkembangan ekonomi Malaysia dan pendapatan negara kasar, namun tinjauan The Malaysian Insider dengan 13 isi rumah di Lembah Klang dan Pulau Pinang menunjukkan kesukaran hidup di bandar besar.
Bagi lima keluarga yang berpendapatan antara RM3,500 dan RM5,000, mereka berhenti makan di luar, cuma satu atau dua kali sebulan untuk menjimatkan wang.

Bagi lapan keluarga yang berpendapatan bawah RM3,500, makan di rumah masih mencabar.

Mereka terpaksa kurangkan daging dan makanan import untuk menampung makan minum anak-anak dan ibu bapa yang uzur.

Kebanyakan pencari nafkah dalam kumpulan terakhir ini mengakui keluarga mereka diancam kebuluran jika mereka sakit atau tidak dapat bekerja kerana tidak ada simpanan jika berlakunya kecemasan.

Ini merupakan realiti sebenar yang dihadapi keluarga ketika kerajaan sedang bermegah dengan usaha mencapai status "negara maju" menjelang 2020.

Menurut kajian Majlis Penasihat Ekonomi Negara atas pendapatan isi rumah pada tahun 2008, 80% daripada mereka memperolehi kurang RM2,957 sebulan dan berada di antara jurang golongan berpendapatan rendah.

Bank Negara pada 15 Ogos mengumumkan Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) tumbuh 6.3% pada separuh tahun pertama, berbanding dengan 5.5% pada tempoh sama pada tahun 2013.

Menurut akhbar The Star, perkembangan ekonomi Malaysia "sekali lagi merancakkan pasaran... lebih pantas daripada yang dijangkakan hasil pertumbuhan eksport dan permintaan domestik yang kukuh".

Bagaimanapun, Bank Negara menjangkakan perkembangan perlahan dalam separuh tahun kedua.

Pada masa sama, Reuters melaporkan Indeks Harga Pengguna (CPI) yang mengukur inflasi naik kepada 3.3% pada Jun, meningkat berbanding 3.2% pada Mei.

Malaysia Insider

Catatan popular daripada blog ini

506,000 Orang Rakyat Malaysia Menganggur Pada Februari 2016

Dia

Pelan IkhlasLink Secure Takaful