Kanser Payudara: Mamogram Kunci Penyembuhan

KANSER payudara adalah kanser pembunuh nombor satu wanita di Malaysia. Oleh itu wanita dinasihati agar melakukan pemeriksaan yang dikenali sebagai ujian mamogram bagi mengesan tanda awal kanser payudara.

Ia cara terbaik mengesan kanser payudara sebelum dikesan pemeriksaan klinikal atau sendiri.

Usah takut dan malu. Mamogram dapat mengesan tumbuhan kecil dalam payudara atau sel-sel yang mana jika dibiarkan akan menjadi barah selama enam bulan sehingga beberapa tahun akan datang.

Peringkat umur yang digalakkan pemeriksaan adalah mereka yang berusia 35 tahun dan ke atas. Bagi wanita yang Mempunyai sejarah keluarga mendapat kanser payudara pada usia kurang dari 40 tahun perlu lebih peka dalam menjalankan ujian ini.


Tidak sakit

Sesetengah wanita berasakan ujian mamogram menyakitkan. Tetapi ia sebenarnya lebih kepada perasaan kurang selesa terhadap ujian tersebut tetapi bukan menyakitkan.

Apa yang lebih penting adalah manfaat mamogram di mana proses x-ray dilakukan pada bahagian atas bawah dan sisi payudara untuk mengenalpasti perubahan tisu. Prosedur ini boleh mengesan kanser walaupun dalam saiz kecil yang tidak dapat dirasa oleh wanita dan doktor berpengalaman dalam kaedah pemeriksaan manual. Cadangan seterusnya akan disarankan oleh doktor sekiranya ujian didapati mencurigakan. Dengan ini wanita tidak terlambat untuk mengesan barah payudara yang mereka hidapi kerana tanda peringkat awal telah dikenal pasti.

Pelbagai kempen termasuklah pemberian subsidi untuk pemeriksaan mamogram oleh kerajaan bagi meningkatkan kesedaran wanita mengenai kesihatan payudara.

Begitu juga gerak langkah yang dilakukan badan pertubuhan bukan kerajaan. Bersama-sama dengan pemeriksaan fizikal mamogram terbukti sangat berkesan untuk menyelamatkan nyawa, terutama bagi wanita 50 tahun ke atas yang tidak menunjukkan sebarang tanda kanser.

Prosedur mudah

Berpeluang mengunjungi National Cancer Society Malaysia (NCSM) di Jalan Raja Muda Abdul Aziz baru-baru ini, WOW menemu bual Pegawai Perubatan Kanser dan Pemeriksaan Kesihatan, Dr Dalilah Kamaruddin bagi berkongsi secara terperinci mengenai mamogram.

Turut berkongsi mengenai program-program dijalankan pertubuhan ini adalah Pengurus Besar NCSM, Sudhaharan Nair.

Menurut Dr Dalilah, tugas-tugas mengendalikan proses mamogram dilakukan oleh juru x-ray wanita terlatih. Ujian diambil dari bahagian atas, bawah dan sisi payudara untuk menjalani imbasan. Bahagian payudara akan ditekan untuk memperoleh kemampatan bagi
memudahkan proses mengenalpasti sel-sel tidak normal dengan tahap radiasi rendah. Juru x-ray akan melakukan dengan cermat dan berhati-hati.

Mereka akan berusaha untuk memastikan anda tidak mengalami sakit dan menghindarkan rasa tidak selesa untuk ujian ini.


Siapa yang perlu menjalani prosedur ini? Wanita yang berumur antara 35 tahun dan ke atas. Bagi wanita yang berumur 50 hingga 74 tahun, anda dinasihati melakukannya sekali dalam dua tahun.

Begitu juga wanita yang berisiko tinggi seperti wanita yang pernah menghidapi kanser payudara atau yang memiliki rekod ahli keluarga penghidap barah payudara.

Butiran temubual bersama Dr Dalilah boleh diikuti di halaman berikutnya dalam ruangan Isu Minggu Ini.

Skim kesihatan wanita

Kerajaan Negeri Selangor menubuhkan Skim Kesihatan Wanita Selangor yang bertujuan memastikan kesihatan wanita terjaga di peringkat optimum. Skim ini menawarkan pemeriksaan mamogram percuma kepada semua wanita negeri Selangor yang berkelayakan.

Program Pemeriksaan Mamogram Percuma Selangor (MammoSel) telah dilancarkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Wanita Negeri Selangor Rodziah Ismail, pada 6 November 2010, di Daerah Hulu Langat bersempena sambutan Hari Wanita Desa 2010 Peringkat Negeri.

Untuk mendaftar sila ke Pusat Khidmat Dun yang berhampiran.

Catatan popular daripada blog ini

506,000 Orang Rakyat Malaysia Menganggur Pada Februari 2016

Dia

Pelan IkhlasLink Secure Takaful