90% Pelanggan Insurans Di Bawah Perlindungan Sepatutnya

Sehingga 90 peratus daripada rakyat Malaysia yang mengambil pelan Insurans adalah di bawah insurans, yang boleh menyebabkan perlindungan yang tidak mencukupi kepada ahli-ahli keluarga, kata  Pengerusi Jawatankuasa Promosi Industri Persatuan Insurans Hayat Malaysia (LIAM), Ramzi Toubassy.

Pada 2015, kira-kira 50 peratus (kira-kira 12.5 juta) penduduk Malaysia yang mempunyai perlindungan insurans tetapi 90 peratus daripada mereka telah diinsuranskan di bawah niali sepatutnya, yang bermaksud perlindungan insurans mereka mungkin hanya pada satu atau dua kali pendapatan tahunan mereka, “katanya.

“Apabila sesuatu yang buruk berlaku kepada mereka, wang yang mereka boleh habiskan pada keluarga mereka mungkin hanya akan berlangsung selama satu atau dua tahun,” Toubassy kepada Bernama.



Jumlah itu, katanya, adalah jauh di bawah peraturan industri insurans hayat, di mana, seorang individu terutama pencari nafkah, dicadangkan untuk mempunyai perlindungan insurans hayat yang bersamaan dengan 10 kali pendapatan tahunan.

Dengan jumlah yang lebih tinggi memberi jaminan perlindungan, ia sekurang-kurangnya dapat menjamin kehidupan keluarga sejak 10 tahun akan datang, katanya.

Walaupun nisbah yang tinggi daripada penduduk di bawah insurans di negara ini, Toubassy, ​​bagaimanapun, kekal optimis bahawa Malaysia boleh mencapai sasaran yang mempunyai 75 peratus daripada penduduknya yang akan diinsuranskan pada tahun 2020.

“Ya, benar-benar. Kita boleh mencapai sasaran itu kerana penembusan insurans di negara ini hanya mencapai 50 peratus pada 2015,” katanya.

Selain itu, beliau percaya peningkatan jumlah ejen insurans dan pengantara menjual insurans hayat di negara ini, yang cukup besar untuk mendekati jumlah yang lebih luas orang untuk membeli polisi.

“Pada 2014, kami mempunyai 85,000 ejen insurans dan 20.000 perantara yang menjual insurans hayat di negara ini dan rakyat Malaysia, dalam tempoh beberapa tahun akan datang, tidak lama lagi akan dapat membeli polisi insurans melalui Internet.

“Lebih banyak anda meningkatkan cara anda mendekati orang, jelas kadar penembusan akan meningkat,” katanya.

Sementara itu, mengenai pengetahuan berkaitan insurans di kalangan rakyat Malaysia, Toubassy mengakui bahawa sebagai sebuah negara membangun, pengetahuan rakyat Malaysia insurans hayat tidak sepadan dengan rakan-rakan mereka dalam pasaran matang Australia, Amerika Syarikat, United Kingdom, Singapura atau Hong Kong.

Sebagai contoh, beliau berkata, pelanggan di negara-negara yang telah matang memahami apa insurans hayat adalah dan tahu apa yang perlu bertanya dan apa yang diharapkan daripada ejen-ejen mereka.

“Di sini, kami hampir di sana .. Mungkin kita 10 tahun dari mereka. Tetapi saya yakin menjelang 2020, Malaysia akan mula menjadi pasaran yang matang dari segi industri insurans hayat,” katanya.

Selain mendidik orang ramai untuk meningkatkan kesedaran mereka mengenai kepentingan perlindungan insurans, Toubassy dipercayai polisi insurans hayat yang dikecualikan cukai akan menjadi salah satu daripada usaha untuk menggalakkan lebih ramai rakyat Malaysia mempunyai kehidupan mereka dilindungi.

“Di Amerika Syarikat, jika anda membeli polisi insurans hayat, dan anda meletakkan wang dalam nilai tunai dalam polisi, ia adalah semua cukai tertunda melainkan anda mengambil wang,” katanya.

Oleh itu, beliau berkata LIAM akan terus bekerjasama rapat dengan pengawal selia sehingga mereka mencapai apa yang pasaran matang ada hari ini.

“Oleh kerana ini (polisi insurans hayat) bukan pendapatan, ia adalah satu jumlah wang kecemasan yang dibayar untuk memastikan kehidupan keluarga dilindungi.

“Jika tidak, keluarga akan menjadi beban ekonomi Malaysia,” katanya.

Ditanya sama ada keadaan ekonomi semasa akan menghalang rakyat Malaysia, terutamanya generasi muda seperti graduan baru daripada membeli insurans hayat, Toubassy berkata “tidak pernah ada masa yang mudah untuk membeli mana-mana insurans”.

“Tidak ada masa tertentu di mana pasaran akan menghalang penjualan insurans hayat,” katanya.

Sebaliknya, beliau mencadangkan bahawa orang membeli perlindungan insurans hayat apabila mereka masih muda dan sihat.

“Yang lebih muda anda, semakin sihat anda, premium akan lebih murah untuk mampu,” katanya.

industri insurans hayat Malaysia mencatatkan 6.2 peratus pertumbuhan dalam perlindungan insurans kepada RM1.24 trilion pada 2015 berbanding RM1.17 trilion pada 2014 dan industri dijangka mencapai pertumbuhan satu angka yang sederhana tahun ini.

Sumber Berita Harian

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

506,000 Orang Rakyat Malaysia Menganggur Pada Februari 2016

Dia

Pelan IkhlasLink Secure Takaful