Pesakit Kanser Di Malaysia - Lebih 50% Mengalami Bencana Kewangan

Satu kajian menunjukkan bahawa kira-kira 51 peratus daripada pesakit kanser Malaysia akan ditolak ke dalam ‘masalah kewangan’ setahun selepas diagnosis.

Kira-kira 45 peratus daripada pesakit kanser di Malaysia mengalami “bencana kewangan” – di mana kos perubatan melebihi 30 peratus daripada pendapatan isi rumah – 12 bulan selepas mereka didiagnosis, satu kajian baru-baru ini menunjukkan.

Menurut Kos Asean dalam Onkologi kajian (Tindakan) oleh George Institute yang berpangkalan di Sydney untuk Kesihatan Global, 44 peratus daripada responden akan terus hidup kanser tanpa malapetaka kewangan, manakala 11 peratus meninggal dunia.

39% Tidak Dapat Membayar Untuk Ubat
19% Terpaksa Menghentikan Rawatan
22% Tidak Dapat Membayar Sewa Atau Gadai Janji
35% Tidak Dapat Membayar Yuran Perundingan Perubatan Atau Ujian
49% Daripada Pesakit Kanser Telah Menggunakan Wang Simpanan Peribadi Mereka


Sekitar 51 peratus akan ditolak ke dalam “masalah kewangan” selepas setahun dari diagnosis, katanya, dengan 49 peratus daripada mereka telah menggunakan semua simpanan peribadi mereka, manakala 39 peratus daripada semua responden tidak dapat membayar untuk ubat mereka.

Daripada jumlah itu, 35 peratus tidak dapat membayar yuran perundingan perubatan, 22 peratus tidak lagi boleh membayar sewa dan gadai janji mereka, manakala 19 peratus daripada mereka hanya dihentikan rawatan sama sekali.

“Kos rawatan kanser bukan sahaja menjejaskan pesakit, tetapi juga keluarga dan masyarakat secara keseluruhannya,” kata institut itu Prof Mark Woodward dalam satu kenyataan yang disertakan laporan kajian.

“Kami berharap bukti daripada Kajian Tindakan akan membantu kerajaan negara-negara di Asia Tenggara membangunkan strategi dan dasar untuk memerangi kanser untuk jangka masa panjang,” katanya.

Kaji selidik itu mendapati bahawa umur median di mana rakyat Malaysia didiagnosis dengan kanser adalah pada 52 tahun, dan kemudiannya meninggal dunia pada 59.
“Diagnosis Kanser di peringkat III atau IV (akhir peringkat) membuat rawatan yang lebih mahal, kurang berkemungkinan untuk berjaya, dan mengurangkan peluang untuk terus hidup,” ia disyorkan.

Ia juga mendapati bahawa pesakit menjadi terdedah kewangan daripada dua sebab: high out-of-poket perbelanjaan ke atas pinjaman, hutang dan pengurangan aset; dan rawatan yang tinggi dan perbelanjaan perubatan.

Laporan Tindakan berkata walaupun pesakit di hospital-hospital awam menghadapi perbelanjaan out-of-poket tinggi untuk banyak perkhidmatan kesihatan seperti kemoterapi, biopsi, ujian penanda bio, rawatan kanser inovatif, dan penjagaan paliatif.

Di samping itu, hospital universiti – seperti yang mengikuti pengajian di Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia, dan Universiti Sains Malaysia – memerlukan lebih banyak peruntukan daripada Kementerian Pelajaran untuk menyediakan sokongan optimum untuk pesakit kanser.

Sebagai contoh, UM kanser epidemiologi Prof Dr Nirmala Bhoo-Pathy berkata kos purata untuk rawatan kanser payudara boleh mencecah sehingga AS $ 15,000 (RM65,000) bagi setiap tahun, dan mereka yang berpendapatan kurang daripada AS $ 1,100 (RM4,700) sebulan akan mempunyai “masa yang sangat sukar” untuk membayar untuk itu.

Kajian itu dilakukan di lapan negara Asia Tenggara, dan di Malaysia telah diikuti 1,662 pesakit kanser di hospital awam dan swasta melalui tahun pertama mereka selepas diagnosis, dengan 44 peratus daripada mereka di lama ke bawah 50 tahun.

Menurut Kementerian Malaysia kajian lepas Kesihatan mengenai kanser pada tahun 2006, jenis yang paling biasa kanser di dalam negara adalah kanser payudara, diikuti oleh kolorektal, paru-paru, serviks, nasofarinks, hati, dan prostat.

 Sumber : Cancerfly

Nak dapatkan Cadangan Pelan Medical Card? Anda akan diberikan beberapa cadangan pilihan 💻 Isi Borang Online di http://tinyurl.com/j9jbp2w


💻 Medical Card : www.mediplan-takaful.blogspot.my
🏁 Instagram/YouTube/Twitter : ikhlas2u
☂ Google + Channel : Takaful Ikhlas

 #‎TakafulIkhlas 
 #‎MedicalCard 
 #‎MediPlan 
 #‎Ikhlas2u

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

506,000 Orang Rakyat Malaysia Menganggur Pada Februari 2016

Dia

Pelan IkhlasLink Secure Takaful